Rekordmange skifter el-selskab

Den seneste opgørelse over danskernes skift af el-leverandør viser, at flere og flere vælger at skifte el-selskab. I de første 3. kvartaler af 2012 skiftede markant flere kunder el-selskab i forhold til tidligere år. Ifølge elselskabernes brancheforening, skyldes udviklingen, at flere er blevet opmærksomme på, at man kan spare penge ved at holde sig orienteret om elprisens udvikling.

Alene i 3. kvartal 2012 skiftede 50.000 danskere el-selskab. Dette er en stigning på 100% i forhold til samme kvartal i 2011.

En undersøgelse fra Energistyrelsen har tidligere vist, at danske elkunder hvert år betaler 400 millioner kroner for meget for deres el.

Det er nemt at spare på el-regningen

Alle danske el-kunder, store som små, har frit valg af el-selskab og det er nemt at skifte til en anden el-udbyder. Man kan enten søge efter tilbud på “egen hånd” eller melde sig ind i en sammenslutning af el-forbrugere såsom SamEnergi.dk.

Blogindlæg af Casper Kjøller.
Se flere blogindlæg her… eller giv en kommentar herunder.

34 tanker om "Rekordmange skifter el-selskab"

    1. Casper - SamEnergi

      Hej Peter. Du er velkommen til at få lavet en gratis prissammenligning af SamEnergi. Det eneste vi skal vide er dine priser fra OK (da de ikke er offentligt tilgængelige) og dit årsforbrug i kWh. Så laver vi regnestykket for dig. Skriv til service@samenergi.dk hvis det er.

      Reply
  1. Tøffe

    Har haft OK i flere år, men det hjælper ikke meget når man alligevel skal betale for transporten i NVE’s net.

    Transport-udgiften er noget større end el-udgiften, og det er måske også årsagen til at mange ikke gider gøre sig anstrengelser for at skifte selskab, men bare lader stå til.

    Reply
    1. Casper - SamEnergi

      Hej Tøffe. Du har ret i at de to poster, statsafgifter og eltransport desværre ikke er til forhandling. Til gengæld kan man frit handle om selve energien, eller det som oftest blot kaldes “el”. I forhold til el-selskabernes standardprodukter, som 90% af danskerne køber ind efter, er der ofte 4-500 kr. at spare årligt for en almindelig familie. Elmarkedet har snart været frit i 10 år, så over den tid kunne mange have sparet 4-5.000 kr. skattefrit på deres el. Har man el-opvarmning, f.eks. med varmepumpe, så er beløbet endnu større.

      NB: Jeg kender ikke din el-pris hos OK. Men hvis det er en aftale du har lavet for længe siden, er det måske værd at tjekke om den stadig er fordelagtig.

      Reply
  2. David Rye Christensen

    Vi er et par på 2 uden børn på 100 kvm…vi har sjælendt mere end 2 lamper med sparepærer og 1 fladskærm kørende, og går vi nogen steder, så slukkes der på kontakten og ikke kun på tænd og sluk knappen, plus vi næsten aldrig bruger tørretumbleren da vi har masser af plads til tørrestativer men alligevel betaler vi 2800 hver 3 måned igennem NVE!!!!!
    Syntes det er vildt meget, men ifølge deres måler og dem så passer det.
    Så jeg vil rigtig gerne finde en billigere løsning

    Reply
    1. Casper - SamEnergi

      Hej David. Prisen for el-afgifter og el-transport er desværre ikke til forhandling. Men selve energi-delen af din samlede strømregning, altså den del du har glæde af, kan du formentlig godt få billigere. Standardprisen for energien hos Seas-Nve er i øjeblikket 50,78 øre/kWh, faktisk lidt højere end Dong’s standardpris som ligger på 48,6 øre/kWh. Men hvis du var medlem af SamEnergi ville din seneste pris have været 39,19 øre/kWh. Så der er da nogle penge at spare der.

      Reply
  3. Lena Bjørkmann Pedersen

    Vi er 2 voksne. Bruger ikke mange lamper. Har haft elro i 7 år. For 1 måned siden kom de pludselig og skiftede måler ud til digital måler. 4 dage efter får vi en efterregning på 28000 kr. Vi skulle angiveligt have brugt mere end det dobbelte på et halvt år. Normal årsaflæsning var før i Marts. Jeg kan ikke forstå at vi pludselig bruger for 28000 på et halvt år, før betalte vi 4200 i kvartalet. De påstår vi er blevet sat for lavt for 7 år siden.???

    Reply
    1. Michel Pacci

      @Lena….det er ikke et ukendt fænomen med de efterregninger, når man får en ny måler sat op. Men de opstår jo kun fordi folk enten ikke har aflæst deres måler korekt gennem årene, eller bevidst snydt når de har tastet aflæsningen ind.

      Reply
    2. Lena Bjørkmann Pedersen

      Casper, Jo vi har aflæst hvert år den. 30 marts.

      Michel, Vi har aflæst korrekt, og jeg synes det er lavt at du antyder at vi “bevidst har snydt”. Der er mange andre end os der har fået enorme efterregninger.

      Reply
    3. Michel Pacci

      @Lena

      Jeg antyder ikke noget.
      Når teknikeren monterer den nye måler, så aflæser han den gamle, og man får en kvittering på denne aflæsning (som man selvfølgelig selv checker).
      Efterregningerne opstår jo ikke på grund af et pludseligt højt forbrug, men fordi de hidtidige indberetninger ikke har stemt overens med det teknikeren aflæser den gamle måler til. Du skriver jo også at regningen kom allerede 4 dage efter udskiftningen af måleren.

      Reply
    4. Lena Bjørkmann Pedersen

      Michel… Jeg fik INGEN kvittering, og intet tal. Derimod fik jeg besked på at montøren ikke vidste hvornår vi blev digitale, og om vi selv skulle aflæse mere. Og snydt har vi i hvert fald ikke.

      Reply
    5. Leif Pinholt

      Hvis du ikke har fået en kvittering eller har kvitteret for noget, skal du bede om at få den gamle måler udleveret som bevis for elværkets krav.
      Kan de ikke opfylde dette, kan du nægte at betale, da bevisbyrden ligger hos dem.
      Der er eksempler på sager, som elværket har tabt, fordi de ikke kunne finde den gamle måler. Denne skal de opbevare i en længere periode efter nedtagningen.

      Reply
    6. Karoline

      Vi var ude for akkurat det samme med DONG, da vi fik sat ny elmåler op, og selv om vi har klaget og gjort ved hænger vi stadig på en kæmperegning, som vi skal betale, ellers lukkede de for strømmen. Vi fik en afdragordning og flyttede fra huset, da vi ikke kunne bo der mere…

      Reply
    7. Lena Bjørkmann Pedersen

      Siden sidst: Vi har 2 gange haft besøg af 2 mænd der skulle lukke for vores elforsyning. Vi har ikke fået nogle breve, ifølge Elro får man ikke brev når man betaler over PBS. Vi har betalt 41.000 kr. Samt vores Kvartalsbeløb på knap 13.000. Jeg har sat advokat på, samt klaget til forbrugerrådet. I går blev jeg ringet op af Energi Midt ( Elro) og fik at vide, at vores forbrug samt kvartalsregning er blevet sat ned med 75%, idet de kunne se på den nye digitale måler, at vi var sat forkert. Jeg har bedt om kopier af evt. breve og dokumenter, men har ikke modtaget noget. Derfor en advokat. Der er garanteret en tastefejl et sted. Og måleren de har pillet ned er desværre kasseret. I øvrigt nogle meget ubehagelige ansatte i Elro.

      Reply
    1. Casper - SamEnergi

      Hej Nadja. Ja, man kan godt melde sig til SamEnergi også som erhvervskunde. Skriv gerne virksomhedsnavnet på ved tilmelding.

      Reply
    1. Casper - SamEnergi

      Hej Mikkel. Ja, alle med egen el-måler kan skifte til et billigere el-selskab (det er en ret i er sikret igennem EU). Mange af medlemmerne i SamEnergi er netop forbrugere som bor i leje-lejlighed og i er naturligvis også velkommen til at være med. I kan tilmelde jer på dette link: http://samenergi.dk/tilmelding

      Reply
  4. tina olsen

    Jeg betaler ca 2500-2700 om mdr til seas-nve vi er 2 voksne og 2 børn. Syntes det er helt vildt som vi betaler. Ville vi kunne få det billigere?

    Reply
    1. Casper – SamEnergi

      Hej Tina. Jeres besparelsesmulighed afhænger især af hvor meget el I bruger. Med det I betaler til Seas-Nve pr. måned anslår jeg jeres forbrug til at ligge på ca. 15.000-16.000 kWh årligt. I 2012 sparede medlemmerne af SamEnergi ca. 1.500-1.600 kr. i forhold til standardpriserne hos Seas-Nve, med et forbrug som jeres. Se evt el-beregning og tabeller her (PdF – åbner i nyt vindue)

      Reply
  5. karrina

    Hvad ligger priserne cirka normalt på:
    Jeg har seas og hvis jeg skifter eludbyder. Skal jeg fortsat betale to ting til seas, kan ikke lige huske betegnelsen, var det leje af måler og?
    Men hvad ligger de priser normalt på`? er det en standard pris alle elselskaber har eller er det forskelligt fra selskab til selskab. Hvor mange penge er det? og står det på min regninge evt?

    Reply
    1. Casper - SamEnergi

      Hej Karrina. Uanset hvilken udbyder du skifter over til, vil du fortsat skulle betale for statsafgifter og eltransport til Seas-Nve. Priserne for eltransporten for varierer fra selskab til selskab, og over tid. Du vil kunne se satserne på din seneste årsopgørelse fra Seas-Nve. Du er også velkommen til at sende os en kopi af din elregning til service@samenergi.dk, så kan jeg udpege de faste poster for dig.

      Priserne for elafgifter og eltransport er iøvrigt altid de samme hos Seas-Nve, uanset hvilken eludbyder du køber din energi hos. Se eventuelt også dette blogindlæg: Myter om el-markedet

      Reply
  6. Karina Kannegaard-Myllerup

    Hej 🙂
    Efter de seneste dages storm omkring salg af aktier i Dong til Goldman og co, er jeg endnu mere opsat på at flytte el selskab. Er der slet ingen mulighed for at slippe helt fra Dong?
    Og jeg forstår ikke helt det her transport af EL og sådan. Kan jeg få et uafhængigt EL selskab til samme pris som jeg har nu?
    Mvh. Karina

    Reply
    1. Casper - SamEnergi.dk

      Hej Karina. Hvis du vil, kan du købe selve energien hos et andet el-selskab end Dong, og dermed ikke støtte Dong/Goldman Sachs på dette område.

      Men som du også er inde på, kan man desværre ikke slippe for at betale for såkaldt “el-transport” og diverse elafgifter til Dong. Se i øvrigt også vore mærkesager: http://samenergi.dk/maerkesager

      De satser du skal betale til Dong, for eltransport og elafgifter, vil i øvrigt altid være de samme uanset hvor du køber selve energien. Dong må heller ikke forskelsbehandle kunder ved eksempelvis strømsvigt, afhængigt af hvor de køber energien.

      Reply
    1. Casper - SamEnergi.dk

      Hej Kate. Om Seas-Nve kan lukke for din strøm eller ej, afhænger af flere ting.

      Bor du i deres el-område? (Seas-Nve dækker i grove træk vest-, midt- og sydsjælland). Hvis du gør det, så kan Seas-Nve overordnet set lukke for strømmen, hvis du ikke betaler din regning hos dem, og Seas-Nve vel og mærke har rykket dig flere gange for betalingen.

      Der er nogle generelle undtagelser, for at de alligevel ikke kan lukke for strømmen, hvis du bor i deres el-område: Hvis der er børn og unge under 18 år i husstanden, skal kommunen underrettes om, at der bliver lukket for strømmen. Hvis Seas-Nve er bekendt med, at der er et eller flere børn i boligen, og du ikke selv er i stand til at kontakte kommunen, SKAL Seas-NVE underrette kommunen om situationen inden der lukkes for strømmen.

      Hvis der er husdyrhold på din adresse, skal Seas-Nve orientere politiet inden der lukkes for strømmen. Så må politiet vurdere om kredsdyrlægen skal tilkaldes af hensyn til dyrebestanden.

      MEN: Hvis du ikke bor I Seas-Nve’s område, men f.eks. i Jylland og blot har købt din frie el hos Seas-Nve, så kan de ikke lukke for din strøm. Men Seas-Nve vil sandsynligvis forlange deres tilgodehavende (ligesom alle andre ville gøre det) indtil du betaler ELLER I bliver enige om at opkrævningen er forkert.

      En mulighed for dig er under alle omstændigheder, at du indbringer din sag for Ankenævnet på Energiområdet (http://www.energianke.dk).

      Reply
  7. kate

    Hej Casper

    Tusind tak for et rigtig godt svar 🙂

    Jeg har talt med kommunen og de er i gang med at hjælpe mig med at tale med Seas nve da jeg ikke selv er så skarp til at forhandle .

    Mvh Kate

    Reply
  8. Tom

    Hvis man er erhvervskunde, kan man så skifte hele el-regningen(el-transport og el-afgifter) over til andet selskab eller er det også kun den frie el?

    Reply
    1. Casper - SamEnergi.dk

      Hej Tom, det er indtil videre kun selve energien (uden elafgifter og transport) man kan flytte. Dette gælder uanset om man er privatkunde eller erhvervskunde. Begge “kundetyper” er dog velkomne i SamEnergi.

      Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *