Fejl i 4 ud af 4 kontrollerede DONG-regninger

Blogindlæg af Casper Kjøller, 11. oktober 2013. Se flere blogindlæg her…

Flere kunder i DONG’s elområde har studset over regningerne fra landets største el-selskab. Og med god grund viser det sig.

Tjek afslørede fejl

El-selskabernes opgørelser er ofte uigennemskuelige. Derfor tilbyder SamEnergi gratis at tjekke medlemmernes elregninger. 3 medlemmer har i den seneste tid henvendt sig til os med 4 forskellige regninger fra DONG, som de gerne ville have undersøgt nærmere, da de var i tvivl om hvorvidt de var korrekte. I alle tilfældene viste det sig, at DONG havde opkrævet for meget hos kunderne.

Ifølge DONG er fejlen opstået i forbindelse med indførelsen af el-selskabernes fælles datasystem. Det forklarede de overfor SamEnergi, da vi tog kontakt til dem på medlemmernes vegne. Efterfølgende har Dong annulleret de forkerte regninger. I tilfælde af, at medlemmerne allerede havde betalt en forkert regning til DONG, fremsender DONG en check på det for meget opkrævede beløb. I et enkelt tilfælde har det drejet sig om op mod 1.000 kr. som der skal betales tilbage til en kunde.

Medlemmer får direkte besked

Som følge af ovenstående og på vores opfordring er DONG lige nu ved at tjekke en lang række el-afregninger for fejl. Såfremt der findes flere fejl i afregningerne af SamEnergi-medlemmerne, får de direkte besked.

NB: Vi får mange henvendelser fra forbrugere der ønsker at få kontrolleret deres el-regning for fejl. Vi vil gerne hjælpe alle, men er nød til at prioritere medlemmerne af SamEnergi først. Du kan se hvordan du bliver medlem af SamEnergi her

Opfølgning:
EkstraBladet: El-kunde opkrævet 1000 kr. ved en fejl
EkstraBladet: DONG sender forkerte opkrævninger
EkstraBladet: Rod med el-regninger rammer op mod 1000 kunder
ComputerWorld: Omstridt it-system skyld i forkerte el-regninger