Har du fået en større el-regning?

Der er el-regninger på vej til de danske el-kunder, som er noget større end normalt. Det betyder dog ikke, at årsbudgettet til strøm bliver større end tidligere.

Årsagen til udsvinget i faktureringen skyldes to ting

    • Der er indført nyt fælles datasystem på el-markedet. Det har betydet, at el-selskaberne er kommet bagud med faktureringen. Men nu er de ved at være med igen, så der sendes regninger ud som vedrører en længere periode end normalt. Det fælles datasystem fungerer som knudepunkt for alle el-selskabernes kundeinformationer og det skal kommunikere med de forskellige afregnings-systemer som findes hos el-selskaberne
    • Fra 1. april 2016 afregnes man som el-kunde med 1. samlet regning, uanset om man har skiftet el-udbyder. Tidligere fik el-kunder der havde skiftet el-udbyder opdelt deres regning i 2 dele. Den ene del vedrørte selve energiforbruget. Den anden del vedrørte el-afgifter, målerabonnement m.m.

Specielt for SamEnergi-medlemmer, spørgsmål og svar:

Spørgsmål: Er det blevet dyrere at købe sin el-via SamEnergi?
Svar: Nej, el-aftalen er uændret. Men fremover indeholder din faktura også målerleje, netafgifter m.m. Alle disse takster slipper du for at blive opkrævet for hos dit lokale el-netselskab. Taksterne bliver ikke højere eller lavere af den grund. Du slipper blot for en faktura.

Spørgsmål: Nu hvor regningsperioden er længere, vil det så være sådan at der fremover skal betales for længere perioder?
Svar: Nej, det er kun noget der sker 1 gang, da el-selskabet er kommet bagud. Fremadrettet bliver der som før faktureret aconto 4 gange årligt hvorefter du modtager en årsopgørelse.

Spørgsmål: Hvorfor er min regning ikke mere udspecificeret?
Svar: Det skyldes at du har modtaget en aconto-faktura. Din helt præcise el-regning beregnes når der er forbrugsdata for et år. Indtil da betaler man nogle aconto-beløb, som tilsammen ligger tæt op ad det præcise årlige forbrug. Der vil altid være lidt differencer, og de fremgår af årsopgørelsen hvor man også får penge tilbage hvis man har betalt for meget.

Spørgsmål: Jeg tror min acontobetaling er for høj (eller lav). Kan jeg få det ændret?
Svar: Ja, normalt vil det kunne lade sig gøre, hvis I f.eks. er blevet færre i husstanden, har fået elvarme eller andet som kommer til at ændre jeres forbrug væsentligt. Du skal kontakte el-udbyderen hvis du vil have ændret dit aconto-betaling.

Spørgsmål: Jeg har fået regning fra mit net-selskab på elafgifter mm. efter 1. april og “stor” regning fra el-udbyderen på det samme. Er det ikke en fejl?
Svar: Tjek venligst hvilke perioder afregningerne gælder for. Sandsynligvis vedrører regningen fra dit el-netselskab perioden op til 1. april 2016. Den anden regning vedrører perioden efter 1. april 2016.

Spørgsmål: Er det kun el-selskaber der er ramt af forsinkelserne?
Svar: Nej, SamEnergi har desværre også oplevet nogle ekstra udfordringer i forbindelse med det nye datasystem. Blandt andet skal der nu registreres CPR-numre på nye medlemmer og medlemmer som flytter fra en adresse til en anden. Derudover har el-mæglere og indkøbsforeninger ikke længere adgang til de samme kundedata i det fælles datasystem som tidligere. Vi beklager at nogle medlemmer har oplevet længere svartider fra os grundet de nye systemer og regler på el-markedet.

Andre spørgsmål er velkomne i kommentarfeltet herunder

33 tanker om "Har du fået en større el-regning?"

    1. Liselotte

      Fordi de har fået nyt navn, hvilket også fremgår af brevet/brevene du har modtaget

    2. Casper - SamEnergi.dk

      Hej Peter og Kenneth. Det er som Liselotte nævner fordi Østkraft har skiftet navn til “Bornholms Energi & Forsyning” pr. 1. juni 2016.
      Mvh. Casper, SamEnergi.dk

  1. Steen Bech

    Hej Samenergi

    Jeg har allerede tjekket de ændringer, der er på min el-regning, men I skal alligevel ha´ stor ros for, så hurtigt at komme ud med en forklaring. “Verdenmester”

    mvh
    Steen bech

    1. Casper - SamEnergi.dk

      Hej Steen. Tak for ordene og godt at du selv er opmærksom på ændringerne.
      Mvh. Casper, SamEnergi.dk

  2. Ejvind Olsen

    Hej alle medlemmer

    Jeg har netop modtaget opgørelse for perioden 1.4.2016 – 30.6.2016, samt a conto for perioden 1.7.2016 – 30.9.2016. Opgørelsen indeholder mange fejl og jeg skulle indbetale kr. 5.122 for meget. Der var bl.a. ukendte a conto beløb på opgørelsen. Bornholms Energi har erkendt fejlen, og vil fremsende giroindbetalingskort på det korrekte beløb. Jeg skal derfor anbefale, at alle medlemmer gennemgår deres seneste opgørelse for eventuelle fejl.

    Hilsen
    Ejvind Olsen

    1. Casper - SamEnergi.dk

      Hej Ejvind. Tak for din orientering. Det er beklageligt at du har fået en opkrævning med fejl i og jeg kan forstå på Bornholms Forsyning at de arbejder på højtryk for at finde og rette eventuelle fejl som bl.a. kan opstå i forbindelse med at man har solceller. Det er altid en god ide at kontrollere sine opgørelser og stille spørgsmål, hvis der er noget som virker forkert/uklart. Har man spørgsmål til afregningen, er man altid velkommen til at kontakte Bornholms Forsyning for at få uddybet tallene. Deres telefonnummer er 56 900 000.
      Mvh. Casper – SamEnergi.dk

    2. Torben Nilsson

      Jeg har fået en lignende faktura, hvor jeg skal betale 3.375,80 i stedet for at få 500 kr. tilbage.

      1. Casper - SamEnergi.dk

        Hej Torben. SamEnergi har ikke indsigt i de enkelte afregningerne af medlemmerne. Derfor har vi desværre heller ikke mulighed for at se, hvad din opkrævning vedrører. Men hvis du ikke mener, at det du opkræves for vedrører det som er beskrevet i blogindlægget ovenfor, vil jeg opfordre dig til at tage kontakt til Bornholms Energi og Forsyning på tlf. 56 900 000 og få en forklaring på beløbene.
        Mvh. Casper – SamEnergi.dk

  3. Nils Kromand

    Er det rigtigt, at jeg skal indberette min måleraflæsning til min tidligere Eltransportør Dong, når den samlede regning kommer fra Bornholms Energi.
    Hilsen
    Nils Kromand

    1. Casper - SamEnergi.dk

      Hej Niels. Ja, det er korrekt. Selvom du nu får den fulde fakturering fra el-udbyderen, så er det stadig det “gamle” elnetselskab, som står for din el-måler og at indsamle aflæsningerne. Det er i dit tilfælde DONG (nu kalder de sig RADIUS). Derefter bliver din aflæsning lagt ind i det nye fælles datasystem, hvorfra alle el-udbydere i landet så kan hente dem.
      Mvh. Casper – SamEnergi.dk

  4. birthe henriksen

    jeg mener stadig at jeg er blevet faktureret for for meget. i har faktureret hele årets forbrug selvom jeg allerede har betalt alle afgifter mm til mit gamle elselskab. jeg mener kun der skulle faktureres fra 1. april

    1. Casper - SamEnergi.dk

      Hej Birthe. SamEnergi er ikke involveret i afregningen af de enkelte medlemmer og har derfor heller ikke indblik i om der måtte være opstået en fejl i din regning. Men jeg vil opfordre dig til at tage kontakt til “Bornholms Energi og Forsyning”, hvis du mener at der er fejl i din afregning. De kan kontaktes på telefon 56 900 000. Skulle du mod forventning ikke få en fornuftig forklaring der, er du meget velkommen til at tage fat os igen, da vi så må kigge på sagen sammen.
      Mvh. Casper – SamEnergi.dk

  5. Frank Nielsen

    Jeg er tilmeldt oestkraft og har sidst betalt 204,48 d. 10/12/2015 , men har modtaget 2 regninger fra DONG sidenhen d.4/5/2016 paa 67,21 og d. 7/6/2016 paa 67,21 , er det noget i tager jer af eller hvad er der galt
    mvh
    Frank Nielsen

    1. Casper - SamEnergi.dk

      Hej Frank. Det lyder umiddelbart underligt. Kan du se på regningerne fra DONG om de dækker en peiode op til 1. april 2016? Østkraft/Bornholms Forsyning har bekræftet at du er med på vores rabataftale hos dem og du skulle have modtaget en faktura medio juli måned. Hvis den ikke er nået frem, er du velkommen til at kontakte dem direkte, så kan de maile dig en ny. Deres tlf. nr. er 56 900 000.
      Mvh. Casper – SamEnergi.dk

  6. Christopher T

    Dejligt med hurtig udmelding. Jeg tog kontakt til Bornholms Energi med det samme, da jeg fik en bombe af en regning ind ad døren… Den var umulig at betale i ét hug, så måtte lave en afbetalingsordning der beklageligvis kostede mig 100,- mere. De mente det var ligeså meget mit ansvar at tjekke hvorfor der ingen regninger kom…det går jeg ikke ofte og spekulerer over, må jeg ærligt indrømme…De var dog villige til at diskutere en ekstra gennemgang af mit forventede forbrug, hvilket i min opfattelse lå alt for højt. Regningerne er fortsat ret kryptiske for mig, men har fortsat fuld tillid til, at SamEnergi sørger for jeg ikke bliver taget ved næsen. Tak for jeres indsats.

    1. Casper - SamEnergi.dk

      Hej Christopher. Ok, ærgerligt at du er en af dem der har fået et større udsving i faktureringen. Men jeg er glad for at I fandt en løsning.
      Mvh. Casper – SamEnergi.dk

  7. Jeannie Vogt

    Jeg har i forbindelse med omlægningen fået en rimelig stor efterregning. Hvorfor har betalingen ikke været “up to date” når der er elektronisk afregning ?

    1. Casper - SamEnergi.dk

      Hej Jeannie. Årsagen til at betalingen ikke har været “up-to date” er, at det har taget tid at få måledata fra alle landets el-selskaber korrekt ind i det nye fælles datasystem og korrekt ud igen til de enkelte el-selskaber som skulle bruge data i deres egne afregningssystemer, før der kunne sendes en samlet el-regning til kunderne.
      Mvh. Casper, SamEnergi.dk

  8. N.C. Lyngkjær

    Jeg undrer mig over fremsendte regninger. Har fået regninger fra Bornholms Energi, der dækker såvel 2. kvt. (er ok) som 3. kvt.
    Hidtil har jeg betalt forud for el til Bornholms Energi (dog ikke sidste gang) – altså for skønnet forbrug i det kvt., som vi er i, samt blevet reguleret for forbrug i foregående kvartal – medens afgifter m.v. er opkrævet af SEAS i følgende kvt. på grundlag af konstateret forbrug. Nu kræver Bornholms Energi altså afgifter m.v. forlods også. Altså de afgifter, som jeg normalt af SEAS ville være blevet opkrævet for til november, opkræves nu primo august. Bornholms Energi opkræver så såvel for forbrug som for afgifter forlods på grundlag af skønnet forbrug. Og skal således regulere for såvel afgifter som for el. Ingen har orienteret herom mig bekendt. Er der lavet om i reglerne, så dette er tilladt? Beløbet for afgifter er jo væsentligt større end beløbet for el.
    I øvrigt er jeg fornøjet med at være medlem samt for indsatsen for lavere priser for el. Tak.
    Venlig hilsen
    N.C. Lyngkjær

    1. Casper - SamEnergi.dk

      Hej N.C. Bornholms Energi opkræver normalt aconto for 3 mdr. (denne gang 6 mdr.). Betalingen falder midt i aconto perioden ikke forlods. Der skulle være sendt sendt info ud om dette fra Bornholms Energi. Den såkaldte engrosmodel indtrådte d. 1. april 2016, her efter er nye gældende regler trådt i kraft omkring opkrævning af afgifter. Efter 1. april afregnes skatter og afgifter af ens el-leverandør (Bornholms Energi) og ikke som tidligere af ens lokale el-netselskab.
      Mvh. Casper – SamEnergi.dk

  9. Leise Chrillesen

    Hejsa. Undre mig over at jeg ikke har modtaget en regning/acontobeløb endnu, det plejer jo at være i denne måned. Hilsen Leise

    1. Casper - SamEnergi.dk

      Hej Leise. Det kan skyldes en fejl hos Bornholms Energi & Forsyning. Vi har bedt dem om at kigge på det og kontakte dig direkte eller sende en afregning til dig.
      Mvh. Casper – SamEnergi.dk

      1. Leise Chrillesen

        Tak jeg gik ind og tjekkede regninger på min side, der lå der en så den har jeg betalt 🙂

        1. Casper - SamEnergi.dk

          Godt at høre Leise. Dejligt at der er styr på det nu.
          Mvh. Casper – SamEnergi.dk

  10. Anne Ehrenreich

    Af min regning fremgår, at jeg skal betale et beløb for Netabo C forbrug skabelon på 330,19 kr. Hvad er det ? Hvad dækker det over?
    Med de bedste hilsener
    Anne

    1. Casper - SamEnergi.dk

      Hej Anne. Det kryptiske “Netabo C forbrug skabelon” dækker over abonnement til Net-selskabet for el-måleren m.m. Fremover vil betegnelsen blive mindre kryptisk. Efter 1. april 2016 får man opkrævningen på el-afgifter fra el-leverandøern fremfor som tidligere fra ens el-netselskab. De satser man betaler bliver ikke højere eller lavere af den grund, det bliver blot samlet på én faktura fremfor som før på to.
      Mvh. Casper – SamEnergi.dk

      1. Anne Ehrenreich

        Kære Casper,
        Mange tak for din forklaring vedr. “Netabo C forbrug skabelon”. Jeg skal dog nævne, at jeg finder gebyret ret dyrt. Det er faktisk dyrere end mine rene eludgifter excl. afgifter. Er der noget, I som forening kan gøre ved det?
        Med de bedste hilsener
        Anne

        1. Casper - SamEnergi.dk

          “Netabo C forbrug skabelon” er det samme abonnement som du altid har betalt til dit lokale el-netselskab. Nu bliver det blot opkrævet af el-handelsselskabet istedet, til samme satser som ellers. Hvis det virker dyrt, er det sandsynligvis fordi at afregningsperioden, altså den periode opkrævningen gælder for, er længere end normalt? Se evt. ovenstående blogindlæg. Netabonnementet er fortsat et monopol-område som reguleres af Energitilsynet, så den er desværre svær for os at presse ned.
          Mvh. Casper – SamEnergi.dk

  11. Susan

    Jeg er forarget, jeg har fået en regning på 7200 ind af døren, og jeg forstår ikke det kan være os der skal bøde (afgift på 100 kr. ) for at få regningen delt op.
    Det er da dem der har valgt at ændre på systemet.
    De kan da sige sig selv, at man ikke både kan betale bagud og forud – fortryder rigtigt meget nu, at jeg har skiftet selskab, når man kan komme ud for sådan noget.

    1. Casper - SamEnergi.dk

      Hej Susan. Nu ved jeg ikke hvad din samlede regning tidligere har været på, og hvilken periode du nu er afregnet for i forhold tidligere. Men fra 1. april 2016 skal alle el-handelsselskaber afregne el-afgifter til staten, målerabonnement m.m.. Det er noget som politikerne har besluttet og ikke den enkelte el-udbyder. Satserne for el-afgifter, målerabonnement m.m. er i øvrigt ikke ændret grundet overgangen. Du slipper blot for at få to regninger, nu er det hele samlet på én regning.
      Mvh. Casper – SamEnergi.dk

  12. Claes V

    Har modtaget opgørelse fra 01.08.2015 til 31.03.2016 samt aconto opkrævning fra 01.04-2016 til 30.09.2016.
    Betyder det at afregnings året ikke længere går fra 01.08 – 31-07 året derefter som hidtil?
    Det kan undre da Radius bedt om aflæsning af måler pr. 31-07-2016. Man skulle vel derfor forvente at der kom en endelig afregning i august.

    M.v.h. Claes

Der er lukket for kommentarer.